علل کجی دندان ها چیست؟

پژوهش های اخیر نشان داده است که کجی دندان ، انحراف فک و دیگر مشکلات ارتودنسی، به دلیل عوامل ارثی یا وجود دندان های بزرگ در آرواره های کوچک نیست. تنفس دهانی، فشار زبان، بلع معکوس و مکیدن انگشت شست (که به عنوان عادات نادرست شناخته می شوند) دلایل واقعی این مشکلات هستند. آلرژی، آسم و وضعیت دهان باز نیز به انحراف فک کمک می کنند.

پیشگیری از کجی دندان

التهاب لثه می تواند به کجی دندان که معمولا ناشی از عدم مراقبت صحیح دندان است، منجر شود. شما می توانید با رعایت موارد زیر از کجی دندان جلوگیری کنید:

۱-شستشوی مرتب: شما باید دندان های خود را حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید.

۲-کشیدن نخ دندان یکبار در روز: نخ دندان نیز می تواند مانع التهاب لثه ای شود.

۳-مراجعه منظم به دندانپزشک: مراجعه به دندانپزشک نه تنها به جلوگیری از التهاب لثه ای کمک می کند، بلکه باعث می شود وجود هر نوع مشکلی که می تواند به کجی دندان منجر شود، توسط دندانپزشک تشخیص داده شود.

۴-کاهش مکیدن انگشت شصت در کودکان: مکیدن انگشت شصت می تواند به مرور زمان باعث کجی دندان شود. همچنین کاهش استفاده از پستانک و شیشه شیر پس از سه سالگی می تواند موثر باشد.

کجی دندان دو دلیل اصلی دارد:

۱-تکیه دادن صورت به دست در طول روز
با توجه به اینکه ما بیشتر زمان خود را در دفتر و پشت میز کار یا کامپیوتر می گذرانیم، تعجبی نیست اگر وضعیت نادرست در محل کار به عنوان یک مقصر شناخته شود. نشتن پشت میز میتواند باعث ایجاد وضعیت نادرست نشستن شده، بدین صورت که کمر ما را به جلو خم می کند. زمانیکه از بالا نگه داشتن سر و صورت بر خلاف جریان جاذبه خسته شدیم، صورت خود را به دست ها و مچ خود تکیه میدهیم. راه حل:اگر برای معطوف بودن توجه به کامپیوتر یا میز کار، زمان زیادی سر خود را بالا نگه میدارید، از تمرین های زیر برای ایجاد تعادل بهره ببرید. وقتی متوجه شدید که به سمت جلو خم شده اید،  همانطور که وقتی کودک بودیم به ما می گفتند، سریعاَ ‹صاف بنشینید›، به موقعیتی که قسمت تحتانی کمر و لگن در آن قرار گرفته دقت کنید.

۲-خوابیدن روی صورت (یا شکم)
خوابیدن روی صورت یکی از دلایل ایجاد کجی دندان است. اگر به ساختار جمجمه انسان نگاهی بیاندازید، می توانید ببینید که دندان ها کمی جلو آمده اند. بنابراین، خوابیدن روی صورت باعث وارد شدن این فشار آرام و مداوم بر روی دندان ها شده و منجر به تغییر آن ها می شود. راه حل :زمانی که به تختخواب می روید به پشت یا پهلوها بخوابید. اگر در نیمه های شب متوجه شدید که روی شکم خوابیده اید،سریعا تغییر موقعیت دهید.

کجی دندان

درمان کجی دندان

کجی دندان ها با ارتودنسی قابل درمان است، در این روش معمولاَ از بریس های دندانی برای حرکت دندان ها به سمت عقب و قرار دادن آنها در موقعیت مناسب، استفاده می شود. امروزه چندین نوع بریس دندانی وجود دارد که هر کدام رنگ و سبک متفاوتی دارد که شما بنابر سلیقه شخصی خود آن ها را انتخاب می کنید. بسیاری از افراد بزرگسال در حال حاضر از بریسی استفاده می کنند که با رنگ دندان های آنها هماهنگی داشته باشد چرا که این موضوع به پنهان کردن این حقیقت که آنها بریس دندانی گذاشته اند کمک می کند. استفاده از بریس: با ارتودنتیست خود صحبت کنید. اگر استفاده از بریس گزینه مناسبی برای شما باشد، ایشان درمورد انواع مختلف بریس هایی که برای مشکل شما مناسب است توضیحی خواهند داد. بگذارید ارتودنتیست شما بداند که به چه نوع بریسی علاقه دارید. استفاده ازنگهدارنده برای مشکلات جزئی: می توان از نگه دارنده ها برای درمان مشکلاتی نظیر فاصله جزئی بین دندان یا کجی صرفاَ یک دندان، استفاده کرد. نگه دارنده شما به طور ویژه برای شما ساخته شده زیرا باید مشکل خاصی که شما دارید را برطرف کند. در طی این فرایند، ارتودنتیست با استفاده از ماده ضخیمی به نام آلژینات، قالبی از دهان شما درست کرده و از این قالب برای ساخت نگه دارنده شما استفاده می کند. استفاده از روکش پرسلن : این روکش ها الزاماَ برای رفع مشکلات مربوط به پرسلن یا پوسته رزین به کار می روند و نه ترمیم آنها. این روکش ها در برابر لکه مقاوم بوده (اگر از نوع پرسلن باشند) و شبیه به دندان های طبیعی به نظر می رسند. این روکش ها دائمی بوده و قابل ترمیم نسیتند.

۱۵۵ بازدید از آغاز , ۲ بازدید در امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرسش و پاسخ

دکتر سید امین همایونی

گفتگوی تلگرامی خروج